آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 15 دی 1395

صدای قالی بافان در دولت پیچید

با پیش‌بینی اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ امیدواری قالیبافان برای بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ای بیشتر شد.

به گزارش ایسنا، طی سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مبلغی که در لایحه بودجه برای بیمه قالیبافان منظور و تصویب شد به اندازه‌ای نبود که بتواند آنها را تحت پوشش بیمه قرار بدهد به همین سبب عده بسیاری از قالیبافان از مزایای بیمه بهره‌مند نشدند و عدم تخصیص اعتبار موجب شد تا بخش اعظمی از قالیبافان از این صنعت خارج شوند.

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار در سال ۱۳۸۸ از تصویب نمایندگان مجلس گذشت تا جهت اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی پشتوانه‌ای برای قالیبافان و هنرمندان باشد.

بر اساس این قانون، سهم حق بیمه پرداختی توسط گروه هدف یعنی قالیبافان ۷ درصد و سهم دولت نیز ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد و ملاک تحت پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال به کار تعیین شده و سازمان تامین اجتماعی نیز بر اساس مدارک فوق افراد را تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

اما متاسفانه تعرفه پایین حق بیمه و برخورداری از خدمات درمان رایگان تامین اجتماعی، راه را برای سوء استفاده عده‌ای سودجو باز کرده تا افرادی که هیچ مهارتی در زمینه فرش و قالیبافی ندارند و در شاخه‌های دیگر سررشته دارند با تهیه گواهینامه مهارت  قالیبافی، ‌تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

کارشناسان می‌گویند با وجود آنکه اکثر بافندگان فرش جزو اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه هستند اما بیشتر آنها از حمایت‌های بیمه‌ای محرومند در حالی که بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ای برای قالیبافان هم به لحاظ امنیت شغلی و هم تامین آتیه اهمیت بسیاری دارد و جایگاه اجتماعی و شغلی آنها را تثبیت می‌کند.

عبداله بهرامی  – مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید کنندگان فرش دستباف – در این باره می‌گوید: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بافنده فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد یک سوم عضو تعاونی‌ها هستند.

وی‌ از بیمه ۴۶۰ هزار نفر از قالیبافان تا پایان سال ۱۳۹۲ خبر داده و می‌گوید: از سال ۱۳۹۳ به این طرف پوشش بیمه‌ای جدیدی نداشتیم و بیمه حدود ۶۵ هزار بافنده نیز به بهانه‌های مختلفی نظیر بافت کم، تغییر کارگاه و تاخیر در پرداخت سهم بیمه قطع شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

1. برخلاف بسیاری مناطق مختلف در بافت قالی های کرمان از 3 پود استفاده میکنند، دو پود کلفت و یک پود نازک 2. در گذشته گره ها به صورت فارسی بافته میشد، بسیاری از فرش های ظریف کرمان فارسی باف است ولی در نواحی روستانشین از دو نوع گره یعنی فارسی و ترکی بهره میگیرند. […] ...

28 دی 1395
ادامه مطلب

این بخشی از اوسنه‌ایست از شمال خراسان که در آن پادشاهی خواب فرشی را می‌بیند که در آن هزار گل و بلبل به روی هم نگاه می‌کنند و می‌خندند پس وزیرِ خواب‌گزارش را فرامی‌خواند تا خوابش را تعبیر کند. وزیر خواب را این‌گونه تعبیر می‌کند که ای شاه! تو همه‌چیز داری جز فرشی که در […] ...

28 دی 1395
ادامه مطلب

احداث مجتمع فرش دستباف خبري خوشحال کننده که فرماندار کيار اعلام کرد و نويد آن را داد که شهرک صنعتي روستاي تشنيز ميزبان سرمايه گذاران در صنعت فرش در شهرستان کيار شود. قدمعلي مرداني در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار گفت: شهرک صنعتي شهدا روستاي تشنيز يکي از مهمترين ظرفيت هاي شهرستان کيار […] ...

26 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش افکارنیوز، عضو اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستبافت اصفهان پیرامون وضعیت تولید فرش دستباف در اصفهان اظهار داشت: در دسته‌بندی متصدیان تولیدکننده فرش دستبافت 3 دسته تک‌بافی، کارگاه‌های 12 نفره و کارگاه‌های متمرکز وجود دارد که در استان اصفهان بافت فرش دستبافت به‌صورت تک‌بافی و توسط بافندگان در منازل انجام می‌شود.  سعید عصاچی با بیان […] ...

26 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.