آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 21 دی 1395

جوانان بوکانی فعال در عرصه فرش

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه عصر امروز(2دی) در مراسم رو نمایی از فرش سفید صلح در بوکان با بیان اینکه صلح و دوستی جهانی خواسته و  آرزوی تمام مردم ایران است، گفت: اینگونه حرکت های ارزشمند در راستای صلح و دوستی می تواند گامی برجسته در تحقق آرزوهای دوستی و صلح جهانی باشد.

وی افزود: فرش سفید صلح بوکان به عنوان دومین فرش ایرانی به سازمان ملل تقدیم می شود.

این مسئول اضافه کرد: جوانان از ظرفیت های عظیمی برخوردار هستند و باید با تقویت آنها در مسیر اعتلای فرهنگی و سیاسی کشورمان تلاش کنیم.

قشقاوی خاطرنشان کرد: بوکان در سال های اخیر میزبان مهاجران بوده است و این نشان از سخاوتمندی و داشتن روحیه مدارا گری است.

وی با بیان اینکه با دعوت نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در مراسم شرکت کرده ام، گفت: بوکان شهر عروسان سفید بخت و سفید پوش صلح و دوستی است.

در ادامه مراسم، محمد قسیم عثمان، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، گفت: این فرش ثابت کرد که می توان به جوان بوکانی میدان داد و این فرش نه تنها ندای جوانان بوکان بلکه ندای جوانان ایران برای صلح است.

وی ادامه داد: رسیدن به صلح و اتحاد از اهداف مردم است که امیدواریم به این مهم برسیم.

گفتنی است،این فرش توسط بافندگان بوکانی در 2 رنگ سفید و سبز زیتونی جهت نمایش دائمی در سازمان ملل متحد با نقش مزین به 196 کبوتر بافته شده است؛ کبوترهایی که حامل شاخه‌های زیتون و پیام آور صلح ایرانیان به شمار می روند.

این فرش در 2 تخته جداگانه و به صورت مکمل هم با 12 و 16 متر مربع مساحت بافته شده و در بافت آنها از نخ و چله ابریشم با رج 70 استفاده شده است.

فرش 16 متری در ابعاد 2 در هشت متر با 16 میلیون گره، یک نوار حاشیه ای به صورت کبوترهای جفتی و کره زمین که در احاطه کهکشان راه شیری قرار دارد، بافته شده است.

قطعه دوم این فرش نیز در ابعاد سه در چهار متر با بیش از 12 میلیون گره به شکل کره زمین بافته شده است و یک کبوتر در حال پرواز که در منقارش شاخه زیتونی دارد به عنوان نماد صلح و دوستی در آن به چشم می خورد.

در تار و پود این فرش بی نظیر که 18 فرشباف ماهر بوکانی در بافت آن مشارکت کرده اند، کلمه صلح به 105 زبان دنیا نوشته شده است.

این فرش که حامل پیام های « نه به جنگ و خونریزی »، « آری به صلح » و «سلام به مهر و محبت»است، از سوی مردم شریف ایران به جهانیان تقدیم می شود

منبع:خبرگزاری شبستان.

مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.