آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 24 دی 1395

شکل گرفتن تارو پود فرش با دستان یک مرد

به فرش‌های رفو شده که نگاه می‌کنی، انگار قدر دستان استاد رفوکار را بیشتر می‌دانی و مطمئن می‌شوی این هنر دستان اوست که به تار و پود فرش جان دوباره می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، قدم در کارگاه رفوگری فرش که می‌گذاری بوی نم و نبود نور کافی جلوه زیبای فرش دستباف را از تو می‌گیرد، چشمانت به گوشه‌ای از فرش می‌افتد که آسیب‌دیده، انتظار را در فرش دستباف می‌بینی که می‌خواهد دوباره جان بگیرد و با طرح زیبایش رخ بنماید.

محمد عظیم چاجی یکی از پیشکسوتان مرمت و رفوی فرش در خراسان جنوبی است که با 35 سال سابقه فعالیت این هنر را از پدرش به یادگار گرفته است، می‌گوید: براساس علاقه‌ای که به این کار داشتم و تشویق پدرم وارد این حرفه شدم.

در کارگاهش تخته فرش‌های کهنه اما ارزشمند قرار گرفته که نیاز به دستان معجزه‌گری دارد تا مانند گذشته بدرخشند.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش معتقد است که سال‌های گذشته نسبت به این حرفه بی‌مهری شده و بسیاری از هنرمندانش به فراموشی سپرده شده‌اند.

چاچی می‌گوید: ابتدا در رشته طراحی 2-3 سال کار می‌کردم بعد وارد کار فرش شدم و مرمت و طراحی را با هم انجام دادم.

این مرمت کار نمونه می‌افزاید: در طول روز بیش از هشت ساعت کار می‌کنم، از نظر درآمد راضی نیستم و درآمدم از این کار نیز کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

چاجی ادامه می‌دهد: بچه‌های خودم مدتی این حرفه را دنبال کردند، اما آن را به عنوان شغل انتخاب نکرده و وارد کار آزاد شدند.

در حالیکه با انبر سوزن را در تارو پود فرش پهن شده پیش رویش می‌فشارد، می‌گوید: در کار رفو فرش اگر رنگ پیدا شد می‌خرم، والا درصورت نیاز کار، رنگ نخ رو خودم انجام می‌دهم.

از خاطراتش که می‌پرسی، می‌گوید: اولین فرشی که درست کردم صاحبش خیلی راضی بود، چرا که ساعت‌ها زحمت کشیدم تا تمیز کار کنم و به خاطر دستمزدی که گرفتم خیلی خوشال شدم.

چاجی از روزهای اول کارش در کارگاه کوچک رفوگری برایمان تعریف می‌کند و می‌گوید: به جوانان توصیه می‌کنم، تنها به دنبال شغل دولتی نباشند و با پشتکار و استعدادی که دارند، کار آزاد را نیز دنبال کنند.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش از کارش درخصوص مرمت فرش، می‌افزاید: اغلب بافندگان رج‌ها را به یک موازات نمی‌بافند، لذا پس از اتمام بافت برای متناسب کردن طول و عرض فرش، چین‌کشی انجام می‌گیرد به گونه‌ای که فرش را روی تخته با چند میخ وصل می‌کنیم و سپس با اهرمی که در کنار تخته قرار دارد فرش را از چهار گوشه می‌کشیم.

چاجی در خصوص کار طراحی فرش می‌افزاید: در گذشته که کاغذ طراحی نبود، کار طراحی بر روی پارچه انجام می شد که نقش “سعدی” با قدمت 150 ساله قدیمی ترین طراحی بر روی پارچه است.

این پیشکسوت مرمت و رفوی فرش می‌گوید: طرح‌های خشتی، بوته جقه، ریزماهی، لچک ترنج و نائین بیشترین طرح‌هایی است که در استان داریم.

منبع:خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.