آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 24 دی 1395

تاروپود فرش ایرانی

هنوز هم رنگ گلیم‌های ایرانی چشم خارجیان را می‌نوازد و به روح آنها هنر اندیشه را با آمیزه‌ای از خلاقیت تزریق می‌کند؛ نقش‌های هنرمند فرانسوی از تارو پودهای ایرانی گویای این مدعاست، در این همه بافته حکایت‌ها هر کدام شنیدنی است در یکی طرح ها از دل سیاهی بیرون می‌زنند و در یکی دیگر از دل سفیدی جان می‌گیرند و در این میان به قدری رنگ‌ها جان دارند که گویی بافنده آن‌ها را روح بخشیده و بر دار بافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه آثار تاپستری “کاترین میسان” عصر روز ۱۴ آذر در موزه هنرهای معاصر اصفهان با حضور هنرمندان افتتاح شد. 

تاپستری، هنر چیده‌مان و تلفیقی هنرمندانه از بافت، گرافیک، نقاشی و آیینه کاری است که در تار و پود آن علاوه بر پشم و نخ موادی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاترین میسان در نشست تخصصی آثار خود اظهار کرد: پیشینه آشنایی من با هنر تاپستری از کودکی آغاز می‌شود که روی فرش های ایرانی راه می‌رفتم و تابلوهای تاپستری از هنرمند مصری در خانه داشتیم.

این هنرمند فرانسوی با اشاره به اینکه دوره تحصیل خوبی نداشته اما همیشه به ادبیات و هنر جذب می‌شده است، ادامه داد: وقتی پدرم فوت کرد انگار از خواب بیدار شده بودم به نظرم هیچ کار مفیدی انجام نداده بودم که پدرم به من افتخار کند پس به سمت وسایلی مثل پشم و رنگ که برایم جذاب بود رفتم و ابتدا کارم را با قاب‌های کوچک آغاز کردم و بعد روی دارهایی شبیه دارهای قالی که در ایران وجود دارد ادامه دادم.

وی افزود: تاپستری ابتدا با رنگ شروع می‌شود ولی بعد هیجان کار به من منتقل می‌شود و من به صورت ذهنی نقش‌ها را می‌بافم و در مواقعی از مروارید و دکمه و امثال آن در آثارم استفاده می‌کنم، برای من بسیار سخت است که تجربیاتم را در قالب کلمات بیان کنم چرا که کارهایم کاملا احساسی است و در کلمات نمی‌گنجد.

اصغر جوانی، استاد دانشگاه هنر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آثار کاترین میسان اظهار کرد: آثار میسان دارای دو بخش است؛ بخش تکنیکی که به لحاظ تکنیک‌های بافت و مواد و مصالح بافت و روش و فرایند آن بررسی می‌شود که بیشتر شبیه به فرش و گلیم‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: بخشی از آثار به لحاظ فرمالیستی یعنی سازماندهی رنگ و فرم است که این بخش از سه منبع الهام می‌گیرد؛ حوزه اول فرش‌ها و گلیم های ایرانی و شرقی است، مولفه دوم آثار هنری بعضی از هنرمندان قرن بیستم است مثل شاگال و امثال آن و مولفه سوم که آثار او را به وجود آورده است خاطرات دوران کودکی است.

جوانی افزود: آن چیزی که در آثار خانم میسان بسیار اهمیت دارد این است که مدرسه آکادمیک هنر نرفته، ولی آموزش‌های غیر آکادمیک رفته است و تسلط بسیار خوبی بر روی دستور زبان فرم و رنگ دارد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه حکایت بافته‌ها اثر کاترین میسان از ۱۴ آذر تا ۱۴ دی در گالری یک موزه هنرهای معاصر اصفهان میزبان هنر دوستان خواهد بود.

منبع:خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

روزگاری نه چندان دور در کوچه های تنگ و باریک شهر و روستا، صدای موسیقی قلاب ها و دفه زنی همراه با شور زنان و دختران نشسته بر دار قالی روح و جان هر رهگذری را جلا می داد. اما امروزه تار و پود این هنر بی نظیر در سایه بی توجهی و بی مهری […] ...

29 دی 1395
ادامه مطلب

به فرش‌های رفو شده که نگاه می‌کنی، انگار قدر دستان استاد رفوکار را بیشتر می‌دانی و مطمئن می‌شوی این هنر دستان اوست که به تار و پود فرش جان دوباره می‌دهد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، قدم در کارگاه رفوگری فرش که می‌گذاری بوی نم و نبود نور کافی جلوه زیبای […] ...

24 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.