آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 28 دی 1395

آشنایی با تابلو فرش

منشأ و سرچشمه تابلو فرش دستباف، شهر سردرود یکی از شهرهای مهم تبریز در قالیبافی است که هنرمندان این شهر برای اولین بار تابلو های تزیینی از کرک و ابریشم را به صورت فرش دستباف روانه بازار کردند. بیش از 75% مردم سردرود مشغول به این هنر و صنعت هستند. تابلو فرش را به نام های Pictorial Carpet, Wall Carpet, Tableau rug در دنیا میشناسند که عمری کمتر از 30 سال دارد و بسیار مورد علاقه ی مردم قرار گرفته است، همچنین جزو یکی از کالاهای لوکس و بسیار زیبا برای تزیین به شمار می آیند.

نقش و طرح های تابلو فرش :

1.مناظر روستایی و طبیعی
2. نقاشی های هنرمندان ایران و جهان
3. متونی شامل آیات قرآنی و شعر و ادبیات
4. گل و میوه
5. حیوانات
6.پرتره

معمولا تابلو فرش ها با رج شمارهای استاندارد 50 و یا بالاتر برای بافت ریز و نشان دادن جزییاتی بیشتر استفاده میشود، معمولا طیف رنگی بیشماری را پوشش میدهند و طرح و نقش آن دارای تنوعی زیادی است.

در زمان گذشته نقشه های تابلو فرش به صورت شطرنجی طراحی و به صورت دستی رنگ آمیزی می شد و در نهایت به روی کاغذ چاپ می شد که کاری بسیار دشوار و زمان بری بود، با پیشرفت علم در این زمینه نقشه ها به صورت کدهای کامپیوتری درآمده اند و کار بافندگان را بسیار راحت کرده است. با این وجود بسیاری از مردم بر این باورند که هنر در بافت تابلو فرش با تکنولوژی جدید از بین رفته است!
از دیگر مزایای نقشه های عدیدی این است که اگر فردی مایل به استفاده از طرح های آماده ی موجود در بازار نباشد میتواند عکس های خانوادگی یا شخصی را به کارگاه های مربوطه داده و آن را در مدت زمان کوتاهی تبدیل به تابلو فرش کنند.
نحوه ارزش گذاری بسته به نوع نقشه، رجشمار، مواد اولیه مرغوب (کیفیت نخ و شفافیت رنگ ها)،میزان به کاربرده ابریشم، ابعاد و از همه مهمتر مهارت بافنده در صحیح بافتن است.
بزرگترین تابلو فرش ماشینی جهان در ایران با عبارت “من عاشق محمدم” با 40 زبان زنده دنیا بافته شده است و دارای 21 میلیون گره در 21 متر است.
منبع:فایندکارپت
مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.