آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 19 دی 1395

هنر و حرفه قالیبافی در زمره فراموشی

شعار سال: این ابزار های خاطره انگیز،برای ما خاطره است اما برای زنان روستایی،که عمری با این وسایل عمرشان را گذراندند،یاد آور سختی های این حرفه هنرمندانه و سخت است.زندگی روستایی ،زندگی با خود کفایی به معنی واقعیست.

گوسفند های درون آغل را که می دیدند که در زمستان و تابستان پشمهای انبوهشان آزارشان می دهد(تابستانها عامل گرمی و زمستانها عامل آلوده شدن به فضولات خودشان)،در فکر چیدن پشمشان بر می آمدند.به این کار(چره)می گفتند.

وقتی پشمهایشان را می چیدند،گوسفندها احساس خوشایند سبکبالی داشتند و خوشحال می شدند.

حالا انبوهی از این پشمها را چه می کردند؟

پشمهای چیده شده را می شستند؛بعد آنها را درآفتاب می گشتراند تا خشک شود.بعد با چوبی مخصوص که به آن (حلاج)می گفتند پشم را حلاجی می کردند.حلاجها با آهنگی خاص بر پشمها می کوبیدند تا از هم باز شوند.با نوای همان چوب حلاجی می خواندند که،(حلاجم،حلاجم،قاتق گتر که آجم).در مالیچه از حالاجها و ندافهای (نداف یعنی پنبه زن یا لحاف دوز)مشهورمی توان از خاندان مرحوم مشهدی عبد الله شیرازی نام برد.خوشبختانه هنوز فرزندان آن مرحوم همین شغل را ادامه دادند.

بعد که پشم را خوب می زدند،زنان روستایی این پشم ها را با چوب صلیب مانندی که به آن (کرمان)می گفتند می ریسیدند تا تبدیل به نخ پشمی شود.بعضی ها دستگاه بزرگتری داشتند که به ان (چرخ)cherekhمی گفتند.

بعد که نخها را می ریسیدند آنها را به شکل توپ جمع می کردند.بعد این نخها را دسته بندی می کردند و در دیگهای بزرگ رنگ آنها را رنگرزی می کردند.به این مخازن خمره رنگرزی می گفتند.

در آفتاب نخهای زیبای رنگارنگ را می گستراندند تا خشک شود.بعد دوباره آنها را جمع می کردند و به شکل توپ در می آورند تا دربالای دار قالی بیاویزند برای قالی بافی.

منبع:خبرگذاری شعار سال

مطالب مرتبط

1. برخلاف بسیاری مناطق مختلف در بافت قالی های کرمان از 3 پود استفاده میکنند، دو پود کلفت و یک پود نازک 2. در گذشته گره ها به صورت فارسی بافته میشد، بسیاری از فرش های ظریف کرمان فارسی باف است ولی در نواحی روستانشین از دو نوع گره یعنی فارسی و ترکی بهره میگیرند. […] ...

28 دی 1395
ادامه مطلب

این بخشی از اوسنه‌ایست از شمال خراسان که در آن پادشاهی خواب فرشی را می‌بیند که در آن هزار گل و بلبل به روی هم نگاه می‌کنند و می‌خندند پس وزیرِ خواب‌گزارش را فرامی‌خواند تا خوابش را تعبیر کند. وزیر خواب را این‌گونه تعبیر می‌کند که ای شاه! تو همه‌چیز داری جز فرشی که در […] ...

28 دی 1395
ادامه مطلب

فرماندار سنقر و کلیایی گفت: به منظور احیا صنعت فرش دست باف و ایجاد اشتغال، دوره های آموزش تکمیل مهارت فرش بافی در تعدادی از روستاهای این شهرستان برگزار شده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، یاور محمدی در بازدید از کارگاه آموزش فرش دست باف در روستای لنجاب از توابع سنقر و کلیایی افزود: این […] ...

28 دی 1395
ادامه مطلب

مسئول بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در سال جاری 7700 مترمربع فرش دستباف اوسط بافندگان کرمانشاه بافته شده است. علی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به عملکرد 9 ماهه حوزه فرش استان، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 7700 مترمربع فرش دستباف در […] ...

27 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.