آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 20 دی 1395

مشکل در تشخیص اصلی بودن صنایع دستی

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: جلفا، نام منطقه‌ای در کنار رودخانه ارس بوده و امروز اسم محله‌ای در نصف جهان است. ساکنان این منطقه، سال‌ها پیش و در روزگار شاه عباس صفوی از خانه و دیار خود کوچانده شده، به اصفهان آمده و در این محله سکونت گزیده‌اند. آنان حتی نام وطن مالوف خود را بر این محل نهاده و از سال ۱۰۱۴ هجری قمری تاکنون در جلفای اصفهان زندگی می‌کنند.

ساکنان این محله، پیروان حضرت مسیح(ع) هستند که از روزگار صفوی تاکنون در آن زندگی می‌کنند و امروز جلفا، با کلیسای وانک و بیت اللحم و مراکز خرید و کوچه‌های سنگفرش و کافه‌هایی که بوی قهوه‌اش، مشام کوی و برزن را پر کرده است، امروز از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اصفهان است.

در کنار کلیسای وانک یک فروشگاه صنایع دستی قرار دارد.این فروشگاه هم صنایع دستی اصفهان را در خود جای داده و هم هنر دست زنان و مردان ارامنه را؛ زاره توروسیان، از ۱۴ سال پیش تاکنون مدیریت این فروشگاه را برعهده دارد.

از او درباره میزان استقبال گردشگران داخلی و خارجی از صنایع دستی می‌پرسی و توروسیان پاسخ می‌دهد: واقعیت این است که بیشتر ایرانی‌ها نمی‌دانند مینا چیست؟ اصلا صنایع دستی و ارزش آن را نمی‌شناسند. به همین خاطر لازم است رسانه ملی به معرفی و تبلیغ فرهنگ هر منطقه و فرآورده‌های دستی آن بپردازد.

توروسیان معتقد است: در شرایط فعلی به خاطر مشکلات اقتصادی، خارجی‌ها هم کمتر به سراغ صنایع دستی می‌آیند در صورتی‌که گردشگران خارجی، جدی‌ترین خریداران صنایع دستی در اصفهان بودند و من فروشنده نمی‌دانم علت چیست؟ آیا دلیل عمده این مساله به اوضاع اقتصادی برمی‌گردد یا دلایل دیگری هم دارد و تنها به این دسته مشکلات برنمی‌گردد چون یونانی‌ها که از نظر اقتصادی، شرایط بدتری دارند بهتر و بیشتر خرید می کنند و آلمانی‌ها که وضعیت بهتری دارند کمتر خریدار صنایع دستی هستند.

به گفته مدیر فروشگاه صنایع دستی کلیسای وانک، گردشگران خارجی از صنایع دستی سبک و قابل حمل استقبال می‌کنند و بیش از هرچیز فرش و گلیم ایرانی را می‌پسندند و پس از آن مینا و خاتم و را دوست دارند. البته سلیقه گردشگران خارجی هم متفاوت است برای مثال، ژاپنی‌ها مینا و فرانسوی‌ها کتاب را خیلی دوست دارند اما بیشتر کتاب‌ها به زبان انگلیسی است و فقط دو یا سه عنوان کتاب به زبان فرانسه درباره ایران و اصفهان وجود دارد.

توروسیان، نبود کارت‌های بین‌المللی بانکی را یکی از مشکلات جدی فروشگاه‌های صنایع دستی در ایران می‌داند و می‌گوید: ما فعلا این امکان را نداریم و این یکی از عمده‌ترین مشکلات ماست. امروز، کسی پول نقد با خود جابجا نمی‌کند. خارجی‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. آنها، هزار یورو با خود به همراه می‌آورند که یک بخش عمده از این مبلغ را به خرید فرش اختصاص می‌دهند و کمتر سراغ چیزهای دیگر می‌روند.

این فروشنده صنایع دستی معتقد است: گردشگران، اصل و فرع بودن صنایع دستی را تشخیص نمی‌دهند و تفاوت خاتم اصفهان و چین را نمی‌دانند.اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان ادعا می‌کند، میدان نقش جهان را از وجود کالاهای چینی و هندی پاک کرده اما مشکل تنها به وجود این اجناس برنمی‌گردد. میدان نقش جهان و فروشگاه‌های صنایع دستی از فرآورده‌های دستی با نازل‌ترین کیفیت پر شده است و مشتریان، جنس خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهند. برای مثال، مینای استاد اسماعیلی، بهترین مینا در اصفهان است و امروز چندین و چند نفر، امضای او را تقلید می‌کنند و مشتریان نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام کار استاد اسماعیلی است و کدام‌یک تقلبی.

نگاهی به اطراف می‌اندازی. روزگاری مینا را به رنگ آبی‌اش می‌شناختی. امروز اما رنگ سبز و بنفش و آجری هم بر تن مینا نشسته. توروسیان می‌گوید: هنرمندان، به خاطر همراه شدن با سلیقه و پسند مشتریان خود، چنین می‌کنند. برای مثال، تا چند سال پیش، مینای برجسته نداشتیم اما امروز مینای برجسته و البته مینای رنگی داریم و این مساله، به باور من، بدون اشکال است چرا که هنر ما باید به روز شود اما به اصالت آن خدشه‌ای وارد نیاید. 

باز هم چشم می‌گردانی و عروسک‌های چوبی و پارچه‌ای را می‌بینی که در کنار مینا و خاتم و آثار قلمزنی و کاشی‌های لاجوردی جا خوش کرده‌اند. توروسیان، لبخندی می‌زند و می‌گوید: مهم‌ترین آموزه پیامبران، صلح و دوستی بوده است. ما در کلیسای وانک، صنایع دستی اصفهان و ارمنستان  را کنار هم قرار داده‌ایم.

منبع:قطره

مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.