آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 14 دی 1395

شناسنامه دار شدن فرشهای زنجان

طرح های قدیمی فرش رنجان

رئیس اداره فرش سازمان صنعت و تجارت ومعدن استان در این باره می گوید: طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان در عرصه فرش داخلی و بین المللی هستند که در بین تجار و بازرگانان داخل وخارج کشور شناخته شده است.

جعفری ادامه داد: هم اکنون در اکثر نقاط استان زنجان فرش بافی متداول است و این میزان در مناطقی چون قره پشتلو، ماهنشان، خدابنده و طارم بیشتر بوده و در روستاهای شهرستان ایجرود تا70درصد نیز می رسد.

محمدی یکی از  تولید کنندگان فرش در استان عرضه فرش زنجان به نام دیگر شهر ها را معضلی در راه شناخت این هنر بیان می کند و  می گوید مدتهاست فرشهای بافته شده توسط  بافندگان استان را به نام فرش قم عرضه می کند او می گوید تبلیغات کم و نبود شناخت در مورد فرش زنجان باعث شده که تجار از فرشهای که به نام فرش زنجان عرضه می شود استقبال نمی کنند و این خود دلیلی شده است که فرشهای بافت این استان را بانام دیگر استانها دربازار مشاهده کنیم.

به سراغ رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان  می رویم و در مورد اقدامات این مدیریت در مورد هویت بخشی به فرش استان جویا می شویم  فغفوری  بر آنست: با توجه به سابقه و دیرینه فرش زنجان و اشتغالزایی و ارزش افزوده این صنعت مورد توجه مسئولین استانی بوده و یکی از اهداف استان ارتقاء جایگاه فرش زنجان می باشد.

وی به رشد 18 درصدی  صادرات فرش استان  اشاره و می افزاید:در 9 ماهه سال جاری 8 میلیون و 500 هزار دلار صادرات فرش با مبدا تولید استان صورت گرفته است.

فغفوری مهمترین مقاصد صادراتی فرش ابریشم زنجان کشورهای چین و ژاپن و فرش ابریشم کشورهای حاشیه خلیج فارس، برزیل، کانادا و آمریکا عنوان می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طراحی 3 طرح و نقشه اختصاصی زنجان را یکی از اقدامات اساسی در باره برند سازی و هویت بخش فرش زنجان برشمرد.

شناسنامه دار شدن فرش زنجان

فغفوری با اشاره به عملیات شناسنامه دار کردن دارهای قالی اضافه می کند: با شناسنامه دار شدن دارهای قالی، بافندگان واقعی فرش استان شناسایی شده و سیاست های حمایتی متمرکز بر این افراد می گردد، همچنین فرش بافته شده دارای هویت شده و خریداران در داخل و خارج از کشور می توانند با اطمینان خاطر فرش مورد نظر خود را خریداری نمایند.

مرادخانی مدیر عامل اتحادیه فرشبافان روستایی زنجان نیز در  مورد طرح شناسنامه دار کردن فرش های بافت زنجان می گوید: تو همه کشورهای خارجی حتی فروشندگان  و خریداران داخلی و جاهای دیگر می توانند با ارسال کد تایید یه  ایرانی بودن  و زنجانی بودن فرش را بگیرند.

فرش شب نما گامی در راه هویت بخشی فرش استان

بلباسی کارشناس ارشد رنگ و رنگ ریزی موفق به بافت فرشی شده که نور اتاق رادریافت می کند و در تاریکی اتاق شروع به نورتابی می کند

در حالت عادی الیاف پشمی نورتاب این فرش با سایر الیاف تفاوتی ندارد

بلباسی می گوید: نکته اساسی در این ایده تعبیه کردن نشان پنهان در قلب فرش است بعد ازاین که نور مخصوص را به آن می تابانیم تغییر رنگ می دهد و نشان پنهان یا اسامی یا لوگوی تعبیه شده داخل فرش را نمایش می دهد.

متاسفانه در چند سال اخیر فرش ایرانی با نام دیگر کشورها به دنیا صادر میشود که این موضوع صاحبین فرش را به شدت نگران کرده است

الیاف نورتاب حاصل خلاق این جوان زنجانی ثبات خوب سایش نوری مالشی و شست وشویی برخوردار است یعنی به مرورو زمان از کیفیت این الیاف کم نمی شود.

بلباسی  ضمن تشکر از استاد راهنمایش که او را در انجام این طرح یاری کرده در باره طرحش می گوید: این طرح در جشنواره های مختلف شرکت کرده جشنواره امیرکبیر شیخ بهایی جشنواره فناوری های پیشرفته دبی از ایده های برتر این جشنواره ها قرار گرفت.

دیگر اقدامات انجام شده در راستایی هویت بخشی به فرش استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  همچنین با اشاره به راه اندازی موزه دائمی فرش دستباف در استان  می افزاید: با راه اندازی اولین موزه دائمی فرش دستباف استان تا پایان سال جاری، شاهد تجمیع سیاست های حمایتی از قبیل آموزش، تامین مواد اولیه، ثبت نقشه های جدید، طراحی، شناسنامه دار کردن دارهای قالی در استان خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه می دهد: اامیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوان خدمات قابل ارائه ای را به صنف فرش و قالیشویان زنجان ارائه داد

 

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

به گزارش روز پنجشنبه واحد خبر روابط عمومی سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، ناصر فغفوری با اعلام این خبر افزود: با توجه به سابقه دیرینه، فرش زنجان و اشتغالزایی و ارزش افزوده این صنعت مورد توجه مسئولان استانی بوده و یکی از اهداف استان ارتقای جایگاه فرش زنجان است. وی با اشاره به […] ...

22 دی 1395
ادامه مطلب

حسن جعفری در گفتگو با ذاکرنیوز از برگزاری نمایشگاه فرش دستباف استان زنجان در کشور آلمان خبر داد و افزود: این نمایشگاه اواخر دی ماه در دموتکس آلمان برگزار می شود. وی اظهار کرد:این نمایشگاه با همکاری اتاق بازرگانی و خوشه های تولیدی در کشور آلمان برگزار می شود. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن وتجارت […] ...

22 دی 1395
ادامه مطلب

جای خالی فرش زنجان در تجارت الکترونیک زنجان نهادینه نشده است و باید از این ظرفیت مهم برای توسعه ظرفیت های صادراتی قدم هایی برداشته شود. رئیس اتحادیه فرش فروشان زنجان در این باره به خبرآنلاین افزود: فرش فروشان زنجانی چندان اطلاعی از این ظرفیت به روز دنیا ندارند و باید برای ورود به این […] ...

16 دی 1395
ادامه مطلب

هدايت صفری مدیر کل كميته امداد استان زنجان با اشاره به اينكه يكی از مهم‌ترين اولويت‌های كميته امداد در حمايت از مددجويان ارائه خدمات معوض به جای خدمات بلاعوض است،گفت: در اين راستا خدمات اشتغالزايی از طريق آموزش و ايجاد شغل برای مددجويان ارائه می شود. امیدواریم این خدمات همیشه ادامه داشته باشد وی با […] ...

14 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.