آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 16 دی 1395

نمایشگاه عکس فرش

نمایشگاه ملی عکس فرش در اراک، با هدف احیای هنر فرش دستباف ایرانی به کمک عکاسی در اراک گشایش یافت و آثار برتر ۳۵ عکاس کشور را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، این نمایشگاه که عصر چهارشنبه در اراک بازگشایی شد به منظور احیای هنر فرش دستباف ایرانی با کمک عکاسی و معرفی ویژگی های شاخص فرش استان و کشور و به تصویر کشیدن مراحل مختلف تولید فرش برپا شده است.

فراخوان برگزاری این نمایشگاه آذرماه سال جاری اعلام شد که طی مدت مقرر، ۲۱۰ عکاس کشور با بیش از یک هزار عکس در این جشنواره شرکت کردند.

در نهایت از یک هزار عکس رسیده پس از داوری، ۴۱ عکس از ۳۵ عکاس استان و کشور به عنوان بهترین تصاویر به نمایشگاه راه یافتند.

در آئین افتتاحیه این نمایشگاه غلامرضا طوسیان، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرش کشور با اشاره به اینکه هنر صنعت فرش دستباف در کشور باید احیا و تقویت شود، اظهار داشت: فرش دستباف به عنوان هنری که در ایران پیشینه هزار ساله دارد، مورد بی توجهی قرار گرفته و همچنین به عنوان یکی از جنبه های مهم تجارت کشور در سال های دور، امروز رنگ باخته است.

وی ضمن اشاره به شاخصه ها و ویژگی های خاص فرش استان مرکزی بیان کرد: یکی از مهمترین شاخصه های فرش استان مرکزی که بالاترین صادرات فرش ایران را به خود اختصاص داده این است که در بافت این فرش، بدبافی و جفتی بافی وجود ندارد و همان روش های اصیل در بافت فرش حفظ شده و ویژگی دیگر اینکه فرش این استان به دلیل روش های خاص در زمان بافت فرش، از استحکام زیادی برخودار است.

طوسیان خاطرنشان ساخت: استان مرکزی در بافت فرش صاحب سبک و ویژگی های خاص است اما این هنر در این استان در حال از بین رفتن است و متاسفانه در هیچ یک از دانشگاه های استان رشته تخصصی فرش وجود ندارد.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرش کشور تصریح کرد: در کشور هر استانی سبک خاص خود را در فرش بافی دارد و به دلیل فقدان رشته دانشگاهی فرش استان مرکزی در این استان، علاقمندان تحصیلات آکادمیک این حوزه مجبور هستند به دانشگاه های استان های دیگر برای تحصیل مراجعه کنند و با توجه به تفاوت سبک ها در هر منطقه این افراد سبک خاص آن استان را فرامی گیرند در نتیجه سبک هنر فرش استان مرکزی به تدریج به فراموشی سپرده می شود.

گفتنی است اثر عکس فاطمه عابدی، عکاس خبرگزاری مهر استان مرکزی در میان آثار برگزیده این نمایشگاه قرار گرفته و با اهدای لوح از وی تقدیر شد.

منبع:خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.