آدرس قالیشویی در تهران: کلیه مناطق تهران | شمال تهران | غرب تهران | شرق تهران | جنوب تهران

0 نظر 19 دی 1395

فرش با نقش های چوگان

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: «با ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، چوگان و کمانچه در حوزه میراث ناملموس و کتاب جامع التواریخ و نقشه فرش‌های ایرانی در حوزه حافظه جهانی به ثبت یونسکو می‌رسد.»

 فرهاد نظری، مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ما در تیر ماه سال جاری پرونده ثبت شهر تاریخی یزد را به یونسکو ارائه کرده‌ایم که در صورت تایید، شهر یزد اولین شهر تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو خواهد بود.»

وی با اشاره به این‌که پروسه زمانی ثبت جهانی حدود 18 ماه به طول می‌انجامد عنوان کرد: «پروژه ثبت یزد در یونسکو سال آینده به نتیجه خواهد رسید و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در اواخر سال آینده دو پرونده از میراث ناملموس را که یکی «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «کمانچه هنر نواختن و ساختن» است را به یونسکو ارائه کنیم.»

وی ادامه داد: «البته پرونده «کمانچه، هنر نواختن و ساختن» پرونده‌ای مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان است که با مدیریت ایران به ثبت جهانی می‌رسد.»

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی همچنین ضمن یادآوری این‌که مجموعه چوگان و سوارکاری فرح آباد و مجموعه چوگان و سوارکاری نوروز آباد به شماره های ۳۱۲۵۱ و ۳۱۴۱۰ طی سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: «این بازی دارای سه بخش اصلی چوگان بازی، اجرای موسیقی محلی و روایتگری (نقالی و مرشدخوانی) است. این بازی قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد که ابتدا در میان عشایر رواج داشته و سپس به مرور زمان به دلیل کارکردهای فرهنگی اجتماعی نهفته در آن، عمومیت یافته است.»

نظری همچنین در خصوص پرونده‌هایی که قرار است به ثبت جهانی رسد بیان کرد: «در حوزه حافظه جهانی نیز دو پرونده ثبت کتاب جامع‌التواریخ نوشته رشیدالدین فضل‌الله همدانی و مجموعه نقشه‌های فرش ایرانی را در سال آینده به ثبت جهانی خواهیم رساند.»

منبع:خبرگذاری آنا

مطالب مرتبط

با استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید. 1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. برای تمیز کردن فرش فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه […] ...

17 خرداد 1396
ادامه مطلب

مدیرعامل اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران با تأکید بر اینکه ۲۸۵ تعاونی فرش روستایی ملی در کشور داریم، گفت: فرش مکمل کشاورزی و دامپروری در روستاها به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری تسنیم ازتویسرکان ، محمد بهاروند عصر امروز با بیان اینکه تویسرکان توان بالایی در تولید فرش دارد، اظهار داشت: ایجاد تجدید […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

المپیاد مقدماتی فرش دستباف در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری شهرستان ساری برگزار می شود. غلامرضا آقا گل زاده در گفت‌وگو با خبرنگارمازند اصناف از برگزاری المپیاد مقدماتی فرش دستباف مازندران در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی خبر داد. […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ میرعلی رحیمی‌زاد در جریان بازدید از روند طرح‌های توسعه‌ای شهرستان گرمی اظهار کرد: ما در شهرستان گرمی در دو بخش کشاورزی و گردشگری بیشترین اهتمام را در جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم تا با توجه به برجستگی‌هایی که در این دو حوزه وجود دارد بتوانیم زمینه ایجاد […] ...

30 دی 1395
ادامه مطلب
ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پشتیبانی پاک مهر در وبسایت منتشر خواهد شد.