فرش چکیده‌ای از هنر ایرانی و سرآمد صنایع دستی جهان، یکی از نشانه‌های ذوق، سلیقه و پویایی اندیشه‌ی ایرانیان است. با نگاهی به تاریخ و هنر فرش ایران در می‌یابیم که فرشبافی از صنایع کهن ایران زمین است که قدمت آن دقیقا مشخص نیست. 
 
فرشبافی در ایران شیوه‌های گوناگون دارد و در اغلب نقاط ایران همه شیوه‌ها رایج است ولی هر نقش و رنگ‌آمیزی که بافندگان مناطق مختلف به‌کار می‌برند دارای ویژگی‌های خاص خود است که اغلب از روی نقش و رنگ آمیزی یک فرش می‌توان به محل تولید آن پی برد. 
 
فرش دستباف در خوی همچون سایر مناطق ایران از دیر باز توسط زنان صورت می‌گرفت و فرش همواره گویای پیرامون بافنده بوده که حکایت از اسرار زندگی آمیخته با صداقت عشق و رنج است. 
 
در خوی فرش دستباف از دیرباز رایج و از شهرت خاصی در ایران و جهان برخوردار است و در بازار ایران و خارج از ایران بویژه کشورهای اروپایی که با فرش سروکار دارند نام خوی با فرش همراه بود با وجود خاصیت‌های ویژه خوی در زمینه فرش دستباف و عجین شدن این هنر با آداب و رسوم این دیار قالیبافان همچنان از بی‌توجهی مسئولان امر نسبت به این هنر یا صنعت از درد و مشکلاتشان می‌گویند. 
 
فرشبافی در منطقه خوی از قدمت طولانی برخوردار است. داشتن پیشینه طولانی در فرشبافی و نزدیکی آن به بازار ترکیه و اروپا جایگاه ویژه‌یی برای صنعت فرش خوی به وجود آورده است. 
 
قالی اصیل و قدیمی خوی دارای ویژگیهای خاص خودش است. نوع مواد اولیه، فن بافندگی، شیوه نقش‌پردازی و اندازه ابعاد فرش با توجه به سبک زمین از مواردی‌اند که فرش خوی را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند. علاوه بر این ضخامت و محکم بودن فرش و استفاده از رنگرزی‌های طبیعی از دیگر خصوصیات فرش خوی است که می‌توان به موارد بالا افزود. 
 
در این میان خوی به عنوان یکی از قطب‌های فرش دستباف در ایران نیز با وجود داشتن جایگاه ویژه در زمینه تولید فرش با کیفیت در کشور در کمال ناباوری شاهد صادرات و فروش این فرش در بازارهای داخلی به دلیل نزدیکی بسیار زیاد نقشه، رنگ و رج شمار فرش ریز ماهی خوی به نام فرش ریزماهی تبریز هستیم.